Facebook

Referendumul din Catalonia…

Sursa: Victor Bostinaru

Referendumul din Catalonia reprezintă probabil cea mai gravă criză cu care s-a confruntat Spania de la revenirea la democrație, dar și una din cele mai serioase amenințări la adresa Uniunii Europene, prin posibilitatea creării unui precedent care are putea afecta, aproape fără excepție, oricare stat al Uniunii și, pe cale de consecință, întregul proiect european.

Iată de ce, dezbaterea de ieri desfășurată într-o atmosferă de apăsare și tensiune era atât de importantă nu doar pentru că urma să radiografieze așa zisul referendum de duminică din Catalonia, dar mai ales pentru că urma să clarifice poziția Comisiei și a Parlamentului referitoare la lucruri fundamentale pentru Uniunea Europeană, precum raportarea la legea internațională, cu referire la dreptul la auto-determinare, integritatea teritorială și dreptul la secesiune.

În această atmosferă, am fost extrem de bucuros să constat, să aud atât din partea Comisiei Europene prin vocea prim-vicepreședintelui Frans Timmermans, cât și a celor trei grupuri pro-europene PPE, S&D şi Alde, o poziție pe care o împărtășesc fără rezerve și care clarifică, dacă mai era nevoie, întrebările stârnite de criza catalană.

Sintetic, această poziție înseamnă că:
– Nicio formă de referendum nu poate fi organizată în afara cadrului constituțional și legal al statului membru;
– Niciun referendum nu poate pune în discuție integritatea teritorială și unitatea unui stat așa cum sunt ele descrise în constituția statului respectiv, decât în ipoteza unui acord politic între statul respectiv și acea parte a teritoriului posibil subiect al referendumului;
– Legislația internațională așa cum a fost constituită după cel de al doilea război mondial nu permite organizarea de referendumuri cu scop secesionist, în cazul statelor Uniunii Europene.
– Organizatorii unui referendum nu pot întreprinde acțiuni unilaterale cu încălcarea cadrului instituțional și legal existent și cu nerespectarea unor hotărâri judecătorești, fără a încălca un principiu fondator al Uniunii Europene, respectiv cel al statului de drept.

În oricare dintre condițiile menționate mai sus, un referendum trebuie să garanteze respectarea riguroasă a secretului votului, a caracterului liber și corect al desfășurării votului, precum şi condițiile de adoptare a legislației pe baza căreia se organizează acesta, așa cum sunt ele precizate, printre altele, de către Comisia de la Veneția.

Nu în ultimul rând, intervențiile de ieri au subliniat faptul că statul confruntat cu o asemenea provocare are dreptul, în condițiile proporționalității intervențiilor, să întreprindă măsurile necesare pentru protejarea și apărarea integrității sale teritoriale și a punerii în aplicare a hotărârilor judecătorești.

Sunt convins că românii și, sper că şi elitele conducătoare în țara mea, au urmărit cu atenție aceste dezbateri, pentru că ele ne privesc și pe noi. Dincolo de nevoia ca țara mea să rămână pe mai departe patria tuturor cetățenilor săi, să continue să consolideze sistemul de garantare și protejare a compatrioților aparținând diferitelor comunități etnice, trebuie să ne gândim în permanenţă să procedăm, cu măsură și cu prudenţă, ori de câte ori putem afecta echilibrele fine ale relațiilor interetnice și, în același timp, să consolidăm cadrul legal și instituțional pentru apărarea unității şi integrității teritoriale a României.

Asta nu doar pentru că anul viitor vom sărbători 100 de ani de la Marea Unire, dar și pentru că demonii naționalismului sau ai populist-naționalismului, cum este denumit frecvent în media internaţională fenomenul catalan, pot să ne afecteze pe toți. Vă invit pe toți să urmăriți, cu atenție, aceste discursuri și să nu uitați că ele se referă și la noi.

Scrie un comentariu